Sosyalist Kitaphane  
''Öğretimiz Dogma Değil Eylem Klavuzudur''
Go Back   Sosyalist Kitaphane > SANAT GALERİSİ > Seramik > İsmail Hakkı Oygar (1907 -1975)
''MARX - ENGELS''
Cevapla
 
Bookmark and share LinkBack Seçenekler Stil
  #1 (permalink)  
Alt 03-03-2011, 02:02
Sosyalist - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Administrator
 
Standart İsmail Hakkı Oygar (1907 -1975)


Eşi Hale Asaf tarafından yapılmış İsmail Hakkı Oygar portresi tüyb, tarihsiz.


İsmail Hakkı Oygar, Gölbaşı çömlekleri üzerinde çalışırken.

1923 yılında Sanayi-i Nefise Mektebi resim ve heykel bölümlerinde eğitim gören İsmail Hakkı Oygar [1], buradaki eğitimini tamamladıktan sonra Paris'e gider. O yıllarda Paris'te bulunan ve Türkiye'ye döndüklerinde Müstakil Ressamlar ve Heykeltıraşlar Birliği'ni oluşturacak olan Cevat Hamit Dereli, Muhittin Sebati, Şeref Kamil Akdik, Mahmut Cemaleddin Cuda, Ratip Aşir Acudoğlu, Nurullah Cemal Berk, Fahreddin Arkunlar ve Hale Salih Asaf'ın arasına katılır.

Oygar, Paris'te Ecole des Arts Décoratifs'te (Dekoratif Sanatlar Okulu) İç Mimari ve Dekorasyon; Arts et Metiers'de seramik-cam hamuru eğitimi görür ve nişanlısı Hale Asaf ile birlikte, Paris'te revaçta olan özel akademilerden birine, Grande Chaumiére'ye devam eder. [2] İlk seramiklerini 1928 yılında Paris Expose á la Nationale'de (Milli Sergi) sergileyen İsmail Hakkı Oygar, 1928 yılında İstanbul'a döner.

İstanbul'a döndüğünde Güzel Sanatlar Akademisi Tezyinat Bölümü'nde Weber'in atölyesinde öğretmen yardımcılığına getirilir. Bu sırada dönemin Maarif Vekili (Milli Eğitim Bakanı) Mustafa Necati ve Akademi müdürü Namık İsmail, yeni kurulmuş olan Tezyini Sanatlar Bölümü'nün geliştirilmesi taraftarıdır. Bu nedenle yurtdışından henüz dönmüş olan Oygar, burada bir seramik atölyesi kurmakla görevlendirilir ve böylelikle Türkiye'deki seramik eğitimi başlar.

Paris'te, İstanbul'a döndüklerinde Müstakil Ressamlar ve Heykeltıraşlar Birliği'ni oluşturacak olan gurubun arasında yer alan Oygar, 1929 yılında kurulan bu gurubun, ancak 4. sergisi itibariyle, sergilerine katılır. 15 Şubat 1931 tarihinde, İstiklal Caddesi No:310'da yer alan Moskovit Salonu'ndaki sergide Oygar'ın 2 suluboya manzarası, 4 vazosu, 1 meyveliği, 1 kasesi ve 2 sigaralığı sergilenir. [3] Oygar, gurubun ilk döneminin son sergisi [4] olan 25 Teşrinievvel (Ekim) 1931 tarihli İstanbul Türk Ocağı Sergisi'ne ise, 7 vazosu ile katılır. [5]

İsmail Hakkı Oygar, 1935 yılında I.İzmir Enternasyonal Sanat Fuarı'nda Sanat Müşaviri olarak görev alır; 1937-50 yılları arasında da Etibank Müşavir Dekoratörü olarak görev yapar. Bu arada 1938 yılında açılan Galata Yolcu Dekorasyonu yarışmasını kazanır. [6]

İsmail Hakkı Oygar'ın Türk Plastik Sanatlar Tarihi'ne önemli bir katkısı da, 1945 yılında, Beyoğlu'nda Karlman Pasajı'nın karşısında yer alan atölyesini (İstiklal Caddesi No:357) bir sanat galerisi haline getirmesidir. Galeri İsmail Oygar adını taşıyan bu kurum, 1939 yılında Taksim Meydanı'nda açılan Resim Heykel Daimi Satış Galerisi'nden sonra ikinci örnektir ve 1946 yılına kadar etkinliğini sürdürür. [7]

İsmail Hakkı Oygar, eğitici kişiliğinin yanı sıra seramik sanatının yurtdışında da etkin olmasını sağlamış bir isimdir. Uluslararası sergi ve kongrelerde delegelik ve komiserlik yapan Oygar, Avrupa'nın çeşitli merkezlerinde Çağdaş Türk Seramik Sergileri'nin düzenlenmesine öncü olur. 1962 yılında Prag'da açılan Uluslar arası Çağdaş Seramik Sergisi'nde Türkiye Sergi Komiseri ve Uluslararası Seramik Akademisi (IAC) III. Kongresi Türkiye Temsilcisi olan Oygar, 1963 yılında da Venedik'te III. Türk Sanatı Kongresi sırasında Tarihi Türk Sanatı ve Çağdaş Türk Seramik Sanatı Sergilerini düzenlemiştir. 1967 yılında IAC geleneksel sergisinin ve genel kurulunun İstanbul'da Güzel Sanatlar Akademisi'nde yapılmasına öncülük eden Oygar, aynı zamanda bu kurula üye kabul edilen ilk Türk seramik sanatçısıdır. Oygar'ın, bu sergide altın madalya kazandığı da bilinmektedir.

Gerek eğitimciliği, gerek galericiliği ve gerekse seramik sanatının uluslar arası boyutlara taşınmasında öncü bir tavrı olan İsmail Hakkı Oygar, 1975 yılında Bozcaada'da geçirdiği bir traktör kazası nedeniyle yaşamını yitirmiştir.

İsmail Hakkı Oygar Seramik Atölyesi'nde öğrencilerle

[1] Kaynaklarda Oygar'ın resim bölümünden ve heykel bölümünden mezun olduğuna dair iki farklı bilgi bulunmaktadır. Bkz. L. Özer Yeltan, "İsmail Hakkı Oygar", Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, C.3, s.1404; "İsmail Hakkı Oygar Seramik Sergisi Aralık 15- 30 1964 Ankara", Ankara, 1964, s.5; Kaya Özsezgin (Haz.), Türk Plastik Sanatçıları Ansiklopedisi, Yapı Kredi Yay., İstanbul, 1999, s.365. Yukarıda bir kısmı verilen kaynaklardan Oygar'ın yaşadığı dönemde açmış olduğu serginin broşürünü temel alacak olursak, Oygar'ın heykel bölümünden mezun olduğunu ve resim bölümüne de misafir öğrenci olarak devam ettiğini düşünmemiz mümkündür.

[2] Académie de La Grande Chaumiére, Montparnasse'ta, Grande Chaumiére Sokağı'nda, mimar Charles Garnier'nin (1825-1898) yanında yetişmiş olan İsviçreli mimar Eugéne Stettler'in kızı Martha Stettler (1879-1946) tarafından kurulmuştur. Paris'te Güzel Sanatlar Okulu'nun katı tutumunun, öğrencilere çağdaş akımlarla ilgilenme fırsatı verilmemesinin ve Paris'e, dünyanın çeşitli bölgelerinden gelmekte olan öğrencilerin bu okuldaki dil barajını aşamamalarının bir sonucu olarak kurulan özel akademilerden biri olan Grande Chaumiére'nin, özgür bir çalışma ortamı olduğu; hatta sık tercih edilen özel akademilerden biri olan Julian'e göre daha özgürlükçü bir yapıya sahip olduğu bilinmektedir. Grande Chaumiére'de Othon Friész, Henri Goéetz, Lucien Simon, Pierre Vaillant, Yves Brayer ve André Lhote ders vermektedir. Bu konuda ayrıntılı bilgi için bkz. Gönül Akgerman, 1850-1950 Arasında Türk Ressamların Paris'te Çalıştıkları Atölyeler ve Hocaları, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2001, s.37;125.

[3] Müstail Ressamlar ve Heykeltıraşlar Birliği 4üncü Sergisi Kataloğu, İstanbul, 1931.

[4] Bkz. Burcu Pelvanoğlu, "Müstakil Ressamlar ve Heykeltıraşlar Birliği", SANAL MÜZE (ARŞİV)

[5] "Müstakil Ressamlar Sergisi", 26 Teşrinievvel 1931, Son Posta; "Müstakillerin Sergisi", Artist, 8, 5 Teşrinisani 1931, s.4,15.

[6] "İsmail Hakkı Oygar Seramik Sergisi Aralık 15- 30 1964 Ankara", Ankara, 1964, s.5-7.

[7] Galeri İsmail Oygar'da açılan ilk sergi, 16 Mart 1945'te açılan D Grubu'nun 12. sergisidir. Bu sergiyi Kasım 1945'te Zeki Kocamemi Sergisi, Aralık 1945'te Zeki Faik İzer Sergisi, 19 Ocak 1946'da Cemal Tollu Sergisi, Şubat 1946'da Zahide Özer Sergisi, art 1946'da Yeniler Grubu Sergisi, Nisan 1946'da Hamit Görele Sergisi ve Mayıs 1946'da Hakkı Anlı Sergisi izler. Bu konuda ayrıntılı bilgi için bkz. Mehmet Üstünipek, "Türkiye'de Galericiliğin Tarihsel Örnekleri: Galeri İsmail Oygar", Türkiye'de Sanat, S.50 (Eylül 2001), s.46-51.



Çılgın Dansözler, 1932


Güvercinler, 1934


Şimdiki adı Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi olan Sanayi-i Nefise Mektebi resim ve heykel bölümlerinde öğretim gördü. Mezuniyetiyle birlikte Paris’e gitti. Paris Dekoratif Sanatlar Okulu’nda “İç Mimari ve Dekorasyon” ile Arts et Matiers’de “Seramik ve Cam Hamuru” üzerine eğitim çalışmaları yaptı. Aynı yıllarda Paris’te bulunan Hale Asaf, Cevat Dereli, Fahrettin Arkunlar, Muhittin Sebati, Nurullah Berk Şeref Kamil Akdik, Ratip Aşir Acudoğlu, Mahmut Cuda gibi snatçıların arasına katıldı.. Nişanlısı Hale Asaf ile birlikte özel akademi olan Grande Chaumiére'ye devam etti. 1928 yılında ilk seramik sergisini Paris Expose á la Nationale'de açtı. Aynı yıl yurda döndü. Döner dönmez Akademi’de Weber’in öğretmen yardımcılığı görevine atandı. Tezyini Sanatlar Bölümü’nün geliştirilmesinden yana olan dönemin Milli Eğitim Bakanı Mustafa Necati ile Akademi müdürü Namık İsmail tarafından seramik eğitimi almış olmasından ötürü “Seramik Atölyesi” kurmakla görevlendirildi. Paris’ten İstanbul’a döndükten bir yıl sonra aralarında nışanlısı Hale Asaf’ın da bulunduğu Cevat Dereli, Muhittin Sebati, Şeref Akdik, Mahmut Cuda, Ratip Aşir Acudoğlu, Nurullah Berk ve Fahrettin Arkunlar gibi sanatçıların oluşturduğu Müstakil Ressamlar ve Heykeltraşlar Birliği’nin kurucuları arasında yer aldı. 1929 yılında kurulan birliğin dördüncü sergisine katılabilen Oygar’ın bu sergide 2 suluboya peyzajı, 2 seramik sıgaralığı ve 1 kasesi ile 1 meymeliği sergilenirken Birliğin ilk döneminin son sergisi olan 25 Ekim 1931’deki sergisine ise 7 seramik vazosuyla katıldı. Birinci İzmir Enternasyonal Sanat Fuarı’nın sanat müşavirliği görevini alan sanatçı 1937 yılından itibaren on üç yıl boyunca Etibank’ta müşavir dekoratör olarak görev yaptı. 1939 yılında Taksim Meydanı'nda açılan Resim Heykel Daimi Satış Galerisi'nden sonra, 1945 yılında “Galeri İsmail Oygar” kendi adıyla Beyoğlu İstiklal Caddesi’nde ve Türk plastik sanatlar tarihine önemli katkı sağlayan Türkiye’nin ikinci galerisini açtı. Galeride açılan ilk sergi ise D Grubu’nun 12. sergisi oldu.

“Çağdaş Türk Seramik Sanatı”nın Avrupa’ya açılmasına öncülük etti.


1962 yılında Prag'da açılan Uluslararası Çağdaş Seramik Sergisi'nde Türkiye Sergi Komiseri ve Uluslararası Seramik Akademisi II. Kongresi Türkiye Temsilcisi olan Oygar, 1963 yılında da Venedik'te III. Türk Sanatı Kongresi sırasında Tarihi Türk Sanatı ve Çağdaş Türk Seramik Sanatı Sergilerini düzenledi. 1967 yılında Uluslararası Seramik Akademisi geleneksel sergisinin ve genel kurulunun İstanbul'da Güzel Sanatlar Akademisi'nde yapılmasına da öncülük eden Oygar, bu kurula üye kabul edilen ilk Türk seramik sanatçısıdır. Oygar'ın, bu sergide altın madalya kazandığı da bilinmektedir.


Türk plastik sanatınının gelişim tarihine önemli katkı sunan eğitimciliğinin yanısıra, galericiliği ve Türk seramik sanatının uluslararası boyutlara taşınmasında öncü davranış sergileyen İsmail Hakkı Oygar, yetiştirdiği ya da yetişmesinde yardımcı olduğu Ayfer Karamani, Füreyya Koral, Sadi Diren, Nasip İyem, Bingül Başarır, Candeğer Fürtun, Atilla Galatalı, Beril Anılanmert, Hamiye Çolakoğlu, Zehra Çobanlı ve Jale Yılmabaşar gibi birçok ismi, fırını dahi bulunmayan seramik atölyesinde gösterdiği çaba ile arkasında bırakarak Bozcaada'da geçirdiği bir trafik kazası sonucu 1975 yılında yaşamını yitirdi.


Galeri İsmail Oygar'da açılan sergiler
16 Mart 1945: D Grubu'nun 12. sergisi. (Galeride açılan ilk sergi)
Kasım :1945: Zeki Faik İzer Sergisi,
19 Ocak: 1946'da Cemal Tollu Sergisi,
Şubat 1946: Zahide Özer Sergisi,
Mart 1946: Yeniler Grubu Sergisi,
Nisan 1946: Hamit Görele Sergisi
Mayıs 1946: Hakkı Anlı Sergisi





Vazo


Seramik Tabak, 1956
Çap= 26 cm.Özel Koleksiyon


Vazo, 1963-4
“Seramik’te İmkanlar” Sergisi’nden.


Form, 1963-4
40 x 25 x 25 cm. “Seramik’te İmkanlar” Sergisi’nden.


Form, 1960’lar
37. Devlet Resim ve Heykel Sergisi Katalogu, 1976.
“Geçen Yıl Kaybettiklerimiz” bölümü.


Form


Form


Form


Geyikli Seramik
13 x 9 x 5 cm.


Tabak Arkitekt S.131-132, 1941, s. 250’den.
(ekleme devam edecek)
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Haberi Paylaş


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Frida Kahlo (1907 -1954) Sosyalist Frida Kahlo (1907-1954) 1 19-11-2011 22:58
Augustus Saint-Gaudens (1848 -1907) Sosyalist Augustus Saint-Gaudens 0 18-01-2011 23:24
Bedri Rahmi Eyüboğlu 1911 - 1975 Sosyalist2 Bedri Rahmi Eyüboğlu 1911 - 1975 4 25-12-2010 19:51
Paul Lafargue Tembellik Hakkı Sosyalist2 Sosyalist Teori 0 18-11-2010 19:26
Tembellik Hakkı Sosyalist Felsefe 0 12-10-2010 11:11


12:51


Powered by vBulletin® Version Kapalı
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.